Konferencja UOKiK z okazji światowego dnia konsumenta. Panel I Część 2

Konferencja UOKiK z okazji światowego dnia konsumenta. Panel I Część 2


Skuteczne egzekwowanie praw konsumenckich wymaga od nas wszystkich bardzo wielowymiarowego podejścia zaangażowania bardzo różnych partnerów instytucjonalnych, każdy z nas, każda z instytucji które reprezentujemy, począwszy od sądu przez palestry, akademie, organy administracji centralnej, rzeczników organizacji. 





Spis treści:

XXIII. Moderator 00:44

  • Samoregulacja 00:44
  • Brak zmiany mentalności postrzegania prawa 01:35
  • Ugoda po 2000 przegranej… 01:45
  • Skuteczne egzekwowanie prawa 01:59

XXIV. Edyta Rutkowska 02:19

  • Kodeks dobrych praktyk - na papierze 02:19
  • Eliminacja tych co łamią kodeks 02:46
  • Sądy stosują kodeksy dobrych praktyk via klauzule generalne 03:36
  • Bariery stosowania prawa konsumenckiego 04:07
  • Regulaminy jako źródło prawa? 04:39
  • Co z tego że mamy RF? 04:58
  • Odciążmy sądy 05:30

XXIV. Moderator 05:53

  • Kara jako metoda na edukację 05:53

XXIV. Iwo Gabrysiak 06:03

  • Odstraszyć! 06:03
  • Brak wyroków odstraszających! 06:18
  • Bez odstraszenie nie będzie ugody 06:30
  • Kazus Volkswagen 07:00
  • Nienaoliwione pozwy grupowe 07:26
  • Pierwszy pozew grupowy wygrany 07:58
  • Sąd Najwyższy nie rozumie abuzywności 08:22
  • Kto oliwi? 08:46
  • Wyśmiany w sądzie 09:06
  • Niemoralne zachowanie powodów 09:25
  • Przedsiębiorca prezentuje kodeks etytki...09:45
  • Moderator - wszyscy oliwimy! 09:58
  • Dlaczego nikt się nie chce ugadzać? 10:09
  • Wielkie problemy - kryzys kredytowy 10:34
  • Nie ma ugody bez motywacji 11:07

XXIV. SSO Dariusz Dąbrowski 11:56

  • Przedsiębiorcy nie interesuje ugoda 11:56
  • Decyzja UOKiK prejudykatem 12:26
  • Pozwy zbiorowe - duża zmiana 12:44

XXVI. SSR Rafał Cebula 14:17

  • Przedsiębiorca liczy pieniądze 14:17
  • Uczelnia wykształciła prawnika 15:16
  • ADR 15:41
  • Przedsiębiorca ignoruje Sąd przy małych sumach 16:03

XXVI. Kamil Pluskwa-Dąbrowski 16:31

  • egzekwowanie praw konsumenckich wymaga od nas wszystkich bardzo wielowymiarowego podejścia 16:31
  • Mamy wszyscy ogromny potencjał 16:48
  • zasada proporcjonalności 17:01
  • zasada pomocniczości 17:36

XXVII. Moderator - zakończenie 18:22


~~~

XXIII. Moderator

Samoregulacja 00:44 

00:44 Tak proszę państwa, rzeczywiście tak jest, że chyba stawiamy na samoregulacje, z resztą stawiamy na samoregulację 00:59 z resztą sama dziś obecność KPF'u pana prezesa Rotera, nagrody dla rzeczników to są tego najlepszym dowodem. 01:04 czyli oczywiście, że chcemy eliminować nieprawidłowości poprzez przede wszystkim samoregulacje 01:09 jest gro przedsiębiorców, którzy na jakikolwiek list rzecznika, prezesa UKE, URE, UOKiKu reagują bardzo przyjaźnie i reagują oczywiście 01:19 zmianą swoich postaw, więc kiedy my chcemy układać te puzzle, w jakich obszarach ta egzekucja powinna przebiegać, to widzimy je cztery:

  • 01:27 Tak raz, jest to sądy, 
  • drugi klocek to są organy administracji, które egzekwują prawo, 
  • trzeci to jest samoregulacja, 
  • czwarty to jest ABR.

Brak zmiany mentalności postrzegania prawa 01:35

01:35 ale tu jest moje takie pytanie, no bo jednak mecenas Gabrysiak ma rację, że tam nie dochodzi do zmiany postaw w tym procesie 01:41 nie dochodzi, jest 10. wyrok, 20. 100., nie dochodzi do zmiany postaw

Ugoda po 2000 przegranej… 01:45

01:45 a tutaj pan prezes mówi no ale przecież jest ugoda, w pewnym momencie kiedy ten przedsiębiorca już przegrywa 01:51 2000 proces, no to dobrym obyczajem byłoby jednak przyznanie się do winy, prawda?


Skuteczne egekwowanie prawa 01:59

01:59 Więc moje pytanie jest takie: 02:02 czy to nie jest tak, że jednak żeby dobrze działał ADR, dobrze działała ugoda, samoregulacje, jakakolwiek forma konsyliacji, no to 02:09 trzeba najpierw pokazać, że to prawo umie się skutecznie egzekwować.

02:12 I to pytanie pozwolę sobie zadać wszystkim moim panelistom, bo jest to ostatnie nasze pytanie 02:17 i myślę, że zmieścimy się w czasie.


XXIV. Edyta Rutkowska

Kodeks dobrych praktyk - na papierze 02:19

02:19 Jeśli idzie o, jeśli można. Jeśli idzie o samoregulacje, to ja uważam, że rzeczywiście trzeba, to jest jakby nowe wyzwanie 02:32 na które trzeba kłaść nacisk z dwóch powodów, albo inaczej z dwóch perspektyw 02:39 po pierwsze sam fakt, że przedsiębiorcy chcą być uczciwi i dają temu wyraz poprzez tworzenie tych kodeksów dobrych praktyk 02:46 a to nie wystarcza.

Eliminacja tych co łamią kodeks 02:46

To nie mogą być czcze słowa, to nie mogą być jedynie słowa na papierze, 02:52 to rzeczywiście musi być zastosowane, tzn. dobrze jest kształtować wizerunek przedsiębiorcy przyjaznego konsumentowi 03:01 stosującego dobre praktyki, jednak to nie działa, jeśli to będzie działać jedynie na papierze. 03:06 Dobrą rzeczą jest to, że się tworzy te dobre praktyki 03:10 i że jakby z pewnych organizacji przedsiębiorców, tzn. wewnątrz organizacji przedsiębiorców, które tworzą 03:18 bo to nie są samodzielne jedynie podmioty ale zrzeszenia, stowarzyszenia w różnych formułach tworzone 03:23 to rzeczywiście ważne jest to, żeby wewnątrz tych organizacji ten porządek przestrzegać, i eliminować jakby podmioty, 03:32 które jakby nie przestrzegają tego ładu korporacyjnego

Sądy stosują kodeksy dobrych praktyk via klauzule generalne 03:36 

03:36 natomiast ja widzę jeszcze drugi ważny element stosowania, jak one już zaistnieją na rynku te kodeksy dobrych praktyk 03:43 to myślę, że tu jest duże wyzwanie też do sędziów. Żeby przecież te zasady dobrych praktyk 03:49 to nic innego jak po prostu cały zespół dobrych obyczajów, zasad współżycia społecznego, jak należy 03:56 w danej branży postępować z klientem 03:58 właściwie gotowe na papierze reguły, które mogłyby być implementowane podczas stosowania przepisów 04:05 z zastosowaniem klauzul generalnych.

Bariery stosowania prawa konsumenckiego 04:07 

04:07 znowu jest problem wykładni prawa konsumenckiego i możliwości implementowania tego 04:13 wtedy one będą tak na prawdę żyły. Będą żyły wtedy kiedy przedsiębiorcy będą je stosować 04:18 a będą również żyły, kiedy wymiar sprawiedliwości rozumianej bardzo szeroko 04:23 więc nie tylko sądy, ale również te alternatywne ciała, też będą, a one właściwie mogą bez ograniczneń 04:30 natomiast są takie z barierą, żeby stosować, a ja właśnie widzę tutaj tą przestrzeń do dostosowania tych dobrych praktyk.

Regulaminy jako źródło prawa? 04:39 

04:39 W ten sposób przyczyniamy się jakby do kształtowania swoistego rodzaju ładu korporacyjnego 04:43 który właściwie jak będzie przestrzegany, to nie mamy w ogóle problemów z naruszeniami i one nie powinny występować. 04:48 A druga sprawa, też widzę w tej jakby duży nacisk mimo wszystko on też jest mentalny tak?

Co z tego że mamy RF? 04:58

04:58 Bardzo mentalny, upowszechniania się tych alternatywnych metod. Bo co z tego, że je mamy? 05:03 Np. mamy rzecznika finansowego, który może i mediować, mamy sądy polubowne i jak typowe sądy polubowne 05:12 muszą mieć zgodę przedsiębiorców, a ich nie mają, mimo że wnioski konsumentów są trudno 05:17 nie można tego rozpoznać, a nawet rzecznik finansowy, który w tym systemie też przecież funkcjonuje 05:24 i który no nie ma kompetencji do rozstrzygnięcia sprawy. Bo nie może, bo jest organem publicznym.

Odciążmy sądy 05:30 

05:30 prawda, więc tutaj jest duże pole do działania i do jakby zwiększania aktywności w tym zakresie. 05:37 Do takiego wychowywania się wzajemnie i mentalnościowo do tego, żeby przekonywać, że nie warto iść do sądu, że dużo lepiej odciążyć te sądy 05:48 a ugodzić się i jakby dojść do porozumienia na etapie przedsądowym.


XXIV. Moderator

Kara jako metoda na edukację 05:53 

05:53 Ale żeby taka zgodność była, to czy najpierw nie trzeba jak moi współpracownicy mówią - dołożyć 06:01 jest to moje pytanie z którym wracam.

XXIV.  Iwo Gabrysiak

Odstraszyć! 06:03

06:03 No dla mnie odpowiedź na to pytanie ma jakby 2 wymiary. Po pierwsze 06:07 jaki jest podstawowy cel, o którym zawsze mówi trybunał w Luksemburgu, o którym zawsze mówi, kiedy wydaje wyroki 06:14 Odstraszyć. Odstraszyć.

Brak wyroków odstraszających! 06:18 

06:18 I teraz mógłbym zadać takie pytanie: jeden wyrok w historii polskiego sądownictwa ostatnich 10 lat, który by jakiegoś dużego przedsiębiorcę naprawdę od czegoś odstraszył? 06:30 Nie ma. Nie ma takiego wyroku.

Bez odstraszenie nie będzie ugody 06:30

W związku z tym absolutnie ugoda jest czymś świetnym. 06:40 Ale nikt i nie można nawet zarzutu stawiać takiej instytucji finansowej, nikt nie zawrze tej ugody. 06:47 Jeżeli mu się opłaca 15 lat czołgać przed sąd. Nikt jej nie zawrze. 06:55 I to jest pierwsza rzecz. Jak nie będzie tego odstraszenia, to nie będzie ugody.

Kazus Volkswagen 07:00

07:00 Proszę państwa, nie trzeba daleko szukać, wystarczy pokazać co się stało z Volkswagenem w Stanach i co się stało z Volkswagenem w Europie. 07:07 Tamto zostało załatwione dlatego tak szybko, że Volkswagen wiedział, że jak pójdzie w sąd, to zapłaci 10 razy więcej.

07:17 U nas wie, że system europejski pozwoli mu wozić tych konsumentów, aż już zapomną w ogóle, że kiedyś mieli Volkswageny.

Nienaoliwione pozwy grupowe 07:26 

07:26 Powiem państwu z mojej kuchni. Bo tu dwa razy padły zarzuty dotyczące nieskuteczności postępowania grupowego, nienaoliwienia. 07:43 Tak, jak się patrzy na to przez pryzmat 10 lat jego funkcjonowania, można powiedzieć, że nastąpił efekt nienaoliwienia, ale 07:52 ten okres funkcjonowania tej instytucji należy podzielić na 2 części.

07:58 Przez pierwsze 3 czy 4 lata to działało super szybko.

Pierwszy pozew grupowy wygrany 07:58 

Nie wiem, czy państwo wiecie, ale w 2013r. albo 2012 zapał w sądzie okręgowym w Opolu 08:14 pierwszy wyrok przeciwko organizatorowi turystyki w postępowaniu grupowym, gdzie zasądzono pieniądze i ta organizacja się nie odwołała.

Sąd Najwyższy nie rozumie abuzywności 08:22

08:22 Tydzień po tym wyroku zapadł wyrok w sprawie, którą prowadzę od 2010r. Sąd pierwszej instancji uwzględnił powództwo, po roku zapadł wyrok sądu apelacyjnego 08:32 Sąd apelacyjny uwzględnił powództwo, byliśmy tak blisko żeby się porozumieć. 08:39 Zapadł wyrok Sądu Najwyższego, jesteśmy 3 lata w postępowaniu dowodowym czy klauzula abuzywna jest dobrze wykonana, czy nie.

Kto oliwi? 08:46 

08:46 W związku z tym proszę państwa można powiedzieć tak: owszem to nie jest naoliwione, tylko jest pytanie kto oliwi?

(śmiech publiczności)

08:58 tak? Kto oliwi i kto to prawo w istocie stosuje 09:04 Kto je w istocie stosuje.

Wyśmiany w sądzie 09:06 

09:06 Bo, i ja powiem tak to jest super z tymi praktyami dobrymi, to jest super z tymi kodeksami. Tylko ja przepraszam bardzo, ale ja jako prosty adwokat 09:20 jak próbuję w sądzie to powiedzieć no to spotykam się z serdecznym uśmiechem. 09:25 Spotykam się z serdecznym uśmiechem. I to wszystko.

Niemoralne zachowanie powodów 09:25 

Jak próbuję powiedzieć to co pani powiedziała, proszę spojrzeć na to jako doprecyzowanie klauzuli dobrych obyczajów 09:37 to sąd woli jednak wrócić do jakiegoś życzenia, w którym gdzieś się mówi o zasadach moralności itd.

Przedsiębiorca prezentuje kodeks etytki...09:45

09:45 Jakoś nie czuje tego, a jednocześnie proszę państwa mam poczucie, że jak się słucha przedsiębiorców, to oni bardzo chętnie pokazują te swoje kodeksy 09:54 oni bardzo chętnie się nimi chwalą, oni bardzo chętnie je pokazują klientom

Moderator - wszyscy oliwimy! 09:58

09:58 Ale są tacy, którzy często je oliwią i pytają prezesa UOKiKu o zdanie, więc jeżeli mówimy o oliwieniu, kto oliwi, wszyscy oliwimy.

Dlaczego nikt się nie chce ugadzać? 10:09

10:09 Tak, oczywiście że tak, tylko jest pytanie, dlaczego nikt się nie chce ugadzać? W sprawach dużych, bo to co pan powiedział to jest świetna praktyka, żeby przedsiębiorcy pokazali co masz 10:19 To jest taka decyzja, przemyśl swoje stanowisko, tylko to jest efekt odstraszenia, to jest dokładnie efekt odstraszenia. I jak jest takich spraw 10:28 o których pan mówi tak wiele, to działa to to jest super , to to jest element systemu, w tych sprawach w których on działa.

Wielkie problemy - kryzys kredytowy 10:34

10:34 Ale jeżeli mówimy o problemach, bo to o czym zaczęła pani profesor o problemach związanych np. z tymi kredytami nieszczęsnymi 10:40 to to jest problem systemowy. Dlaczego systemowy? No bo on dotyczy systemu bankowego, on dotyczy gigantycznej grupy naszego społeczeństwa 10:49 I on dotyczy elementów, których można w każdym możliwym układzie powiedzieć, że jest to problem systemowy 10:55 i jeżeli sobie nie radzimy z takimi problemami na żadnym poziomie, na poziomie legislacyjnym, na poziomie wykonywania prawa, no to jest pytanie co z tym zrobić?

Nie ma ugody bez motywacji 11:07

11:07 W mojej ocenie, ugoda byłaby idealnym rozwiązaniem, tylko nikt jej nie zawrze jeżeli nie będzie miał do tego motywacji. 11:12 A po drugie jest również brak jednolitej linii orzeczniczej. 11:16 Ale to nawet nie jest brak motywacji. To jest motywacja do czegoś odwrotnego. 11:21 Motywacja do odwrotnego działania.

Moderator11:24 W takim razie jeszcze panowie sędziowie może zechcą się odnieść do tej kwestii dobrych praktyk, jak sądy postrzegają te dobre praktyki i ewentualne przyszłe ugody 11:35 tutaj pan prezes wspomniał, to jest taka regulacja na razie tworzona międzyresortowo, ale włączyliśmy do dyskusji również SOKiK, 11:42 które to przepisy jeżeli zostaną przyjęte uchwalone, stosowałby przepisy są horyzontalne, dotyczą również innych regulatorów 11:50 Nie tylko prezesa UOKiKu, to taki konsyliacyjne wprowadzenie sporu również przed innymi regulatorami.


XXIV.  SSO Dariusz Dąbrowski

Przedsiębiorcy nie interesuje ugoda 11:56 

11:56 Tak, tutaj może jeszcze jeżeli chodzi o ugody. Nie tylko jeżeli chodzi o konsumentów, ale między samych przedsiębiorców. 12:09 Między samymi przedsiębiorcami w sprawach, już uzyskać ugody między nimi jest bardzo trudno. Więc co z takim konsumentem, który jest przez nich na niższym poziomie 12:18 uważany no bo tak jest 12:20 to jest bardzo trudne i zdaję sobie z tego bardzo dobrze sprawę.

Decyzja UOKiK prejudykatem 12:26 

12:26 Tak, jeżeli chodzi o konsumentów, to być może rzeczywiście, gdyby były jasno powiedziane, że decyzja jest prejudykatem, wtedy w sądzie po prostu łatwiej uzyskać wyrok jeden, drugi, trzeci, 12:36 to być może to byłoby, to byłaby taka zmiana, która by doprowadziła do tego, że też przynajmniej w tych sprawach konsumenckich naprawdę najdrobniejszych 12:44 najdrobniejszych można by postępowanie kończyć szybciej.

Pozwy zbiorowe - duża zmiana 12:44

Jeżeli chodzi o pozwy zbiorowe, to też teraz jest przygotowywana duża zmiana 12:55 tutaj jak ktoś m.in. bardzo w to jest zaangażowany ministerstwem przedsiębiorczości właśnie aby te pozwy zbiorowe mogły być rzeczywiście dooliwione. 13:05 Aby one były efektywniejsze. 13:09 Zobaczymy co z tego, jaki to uzyska efekt końcowy przy tej zmianie KPC, która w tej chwili jest w sejmie. 13:16 Jest to naprawdę duża zmiana dotycząca pozwów zbiorowych i mam nadzieję, że to, że to przyniesie zmianę. 13:24 Że rzeczywiście będzie możliwość, będzie możliwość dochodzenia przez konsumentów odszkodowań, które im się jak najbardziej oczywiście należą. 13:34 Ale to jest tak jak mówię, to jest rzecz trudna jeżeli, ja wiem bardziej jako 13:41 między samymi przedsiębiorcami, mimo że oni cały czas ze sobą kooperują. To jest cały czas, oni ze sobą wspólnie pracują i w sądzie się spotykają. 13:52 Ja pytam ich dlaczego, no dlaczego przeciez razem współpracujecie, a bo nie potrafimy wyliczyć tych odsetek. 13:59 No to sąd ma naprawdę to robić? 14:01 To dlatego do sądu idziemy? 14:03 Więc naprawdę te sprawy o 600zł to są dla nich już jakieś marginesy, to naprawdę trudno, to trzeba czasu jakiegoś, 14:10 mam nadzieję, że się to zmieni. 14:15 Pan Cebula?


XXVI. SSR Rafał Cebula 14:17

Przedsiębiorca liczy pieniądze 14:17 

14:17 Tutaj tyle powiedziano, że niewiele mogę dodać do tej kwestii, mogę tylko ja też zwróciłem uwagę, że jak pan mecenas podkreślał, że jednak rachunek ekonomiczny to jest decydujący dla wielu przedsiębiorców 14:28 i w zasadzie rzeczywiście praktyki mogą być na papierze dobre praktyki, ale one niekoniecznie muszą się przekładać na sprawy sądowe. 

14:40 Chociaż sąd rejonowy, praktyka sądu rejonowego jest zalewana tysiącami spraw tego rodzaju, mi się wydaje, że przynajmniej ja cały czas podkreślam swój ogródek, swoje podwórko 14:55 dobre praktyki to chciałem tylko powiedzieć, że one są takim dobrym przykładem na to, żeby dokonać pewnej wykładni od zasad współżycia społecznego 15:04 że to może być kryterium do oceny odstępstwa zachowania np. przedsiębiorcy i ja nie mam z tym jakiś szczególnych problemów gdy chodzi o wydawanie decyzji, wydawanie ocen 

Uczelnia wykształciła prawnika 15:16 

15:16 Tak uczelnia jest np. takim wychowanym osobą prawnikiem, który nie redukuje swoich wykładni. Jest taki otwarty, buduje konteksty, różnego rodzaju właśnie jakiś zachowań 15:29 pozytywnych, przedsiębiorstwa ustalając odstęp są tak jak tu na przykładzie mamy pociąg i potem decyzje administracyjne, potem naprawdę tu nie ma jakiejś wielkiej filozofii 15:39 w pewnym momencie oczywiście, 

ADR 15:41 

15:41 Natomiast jeśli chodzi o samo ADR no to akurat mam takie szczęście, że należałem do sędziów, którzy w 2005 r. bardzo byli zaangażowani 15:52 i przez całe lata wracali do cywilistyki, do sądu, więc jest mi bardzo bliski 

Przedsiębiorca ignoruje Sąd przy małych sumach 16:03 

16:03 Natomiast praktyka w gruncie rzeczy jest taka, że przedsiębiorca w ogóle nie jest zainteresowany tym, bo nawet się nie kontaktuje z konsumentem 16:14 na poziomie sądu, wyśle pismo albo nawet nie wyśle, jak to jest niewielka kwota to mu nie zależy na pozytywnym czy negatywnym orzeczeniu. 


Moderator16:25 Kamilu wywołałeś tę dyskusję, więc bardzo proszę, żebyś ją spuentował.


XXVI. Kamil Pluskwa-Dąbrowski (Federacja Konsumentów, Prezes)

egzekwowanie praw konsumenckich wymaga od nas wszystkich bardzo wielowymiarowego podejścia 16:31 

16:31 Skuteczne egzekwowanie praw konsumenckich wymaga od nas wszystkich bardzo wielowymiarowego podejścia 16:39 zaangażowania bardzo różnych partnerów instytucjonalnych, każdy z nas, każda z instytucji które reprezentujemy, począwszy od sądu 16:48 przez palestry, akademie, organy administracji centralnej, rzeczników organizacji.

Mamy wszyscy ogromny potencjał 16:48

Mamy wszyscy ogromny potencjał, każdy trochę inny, każdy jest w stanie znaleźć w nowym systemie miejsce na pewno. 17:01 Rozwój rynku, rozwój sposobu świadczenia usług sprzedawania rzeczy wygłuszają nam te zmiany.

zasada proporcjonalności 17:01 

Ja jestem zawsze w tego typu sytuacjach zwolennikiem 17:15 ewolucji nie rewolucji, dlatego że byłoby bardzo niedobrze, żebyśmy gdzieś tam stracili część tego potencjału, który jest w całym środowisku 17:24 natomiast jeżeli chodzi o rolę poszczególnych partnerów, myślę że tutaj jest bardzo bardzo istotne 2 zasady, 17:36 którymi między innymi no całe prawo konsumenckie nimi powinno stać i pierwsza to zasada proporcjonalności,

zasada pomocniczości 17:36 

druga to zasada pomocniczości 17:44 tam gdzie jest potrzebna twarda interwencja państwowa, tam gdzie jest potrzebne rzeczywiście ten kij w postaci decyzji, to na pewno jest on potrzebny.

17:53 Ale są też takie organy jak właśnie samorządowe, czy pozarządowe, których rolą będzie raczej przypominać przedsiębiorcom, że warto być przyzwoitym. 18:07 I dopiero wtedy, gdy to samo przypomnienie nie wywiera odpowiednich skutków, sięganie po bardziej twarde narzędzia w postaci np. pozwów czy to indywidualnych czy zbiorowych.


XXVII. Moderator - zakończenie 


18:22 Ja jeszcze bym dodała do tej układanki, czyli zasady współpracy i konkurencji podmiotów, które tworzą nam system instytucjonalny. 

18:33 Bardzo dziękuję. Cóż po tak burzliwej dyskusji mogę powiedzieć, tylko zawieszczę, że będziemy budując ten system sięgali tam gdzie wzrok nie sięga, łamali to czego rozum nie łamie 18:51 natomiast no nie zdepczemy przeszłości ołtarzy, bo dziś jest na dodatek 20 lecia rzeczników, była z nami pani prezes Ostrowska, 18:58 ja byłam rocznym referendarzem w UOKiK, kiedy ona już tutaj budowała ten system, więc oczywiście trzeba zadbać o te elementy systemu, które już są 19:08 i funkcjonują dobrze.


Proszę państwa na koniec dyskusji mam pytanie, koledzy z NIKu zrobili bardzo fajne badania, dotyczące rozpoznawalności instytucji konsumenckich 19:18 jak myślicie, która z instytucji jest najbardziej rozpoznawalna? 19:21 Rzecznik konsumentów pobił na łopatki wszystkich i tym optymistycznym akcentem zapraszam na przerwę.


###



Transkrypcję zapisu w postaci napisów youtube wykonał:



0 komentarze:

Prześlij komentarz